Korte terugblik bestuurlijke Regiodag 18 juni 2026
Veel nieuwe wethouders beleefden vandaag hun eerste Regiodag bij RNOB. Het werd een dag die volledig in het teken stond van (hernieuwde) kennismaking met “de regio” én met elkaar. En kennismaken… dat gebeurde volop!
Zorg dat je elkaars 06-nummer hebt
Veranderexpert Erik Kiers nam de aanwezigen in het plenaire deel mee in het belang van regionale samenwerking. Want inwoners leven, werken en recreëren niet binnen één gemeentegrens. En de opgaven waar gemeenten en waterschappen voor staan, vragen om oplossingen die gemeentegrenzen overstijgen.
Eriks boodschap was helder:
- Ga met je buren in gesprek;
- Investeer in de regio, want de regio is een multiplier. Je krijgt meer terug dan je erin stopt - maar als je er niets in stopt, krijg je ook niets terug;
- Zoek elkaar op, zorg dat je elkaars 06-nummer hebt.
Samenwerken vraagt om focus, vertrouwen en uitvoeringskracht. Om een duidelijke governance, steun en mandaten. De uitvoeringskracht ligt bij de gemeenten en waterschappen. "Ben stevig op de inhoud, zacht op de relatie."
Jack Mikkers, voorzitter RNOB, benadrukte het bijzondere karakter van RNOB: 10 gemeenten en 2 waterschappen die niet gelijksoortig maar wel gelijkwaardig zijn. “Regionale samenwerking draait om gelijkwaardigheid, of je nou groot of klein bent. Draag bij wat je kunt en heb oog voor elkaars uitdagingen.”
Na jaren van gemeentelijke herindelingen is het tijd om samen gefocust verder te bouwen aan een sterke regio. "Omdat de opgaven steeds meer in elkaar grijpen, wordt integraal samenwerken daarbij steeds belangrijker - regionaal én lokaal."
Dit najaar starten de voorbereidingen van een nieuwe samenwerkingsagenda (2027). De basis hiervoor is een onderscheidend narratief dat ook het vertrekpunt wordt van een brede welvaartsagenda voor Noordoost-Brabant.
Misschien wel de belangrijkste boodschap kwam van onze voorzitter: "Zij van de regio bestaat niet. Het is: wij van de regio."
Introductie RNOB en Regio Deal
René Peerenboom, regiomanager RNOB, hield vervolgens een presentatie over de opgaven voor Noordoost-Brabant, en de agenda, programma’s en organisatie van RNOB. Binnen RNOB wordt sturing gegeven aan programma’s en projecten via een opdrachtdriehoek met een bestuurlijke opdrachtgever, ambtelijke opdrachtgever en ambtelijke opdrachtnemer (regisseur). “In de uitvoering werken we samen met andere partijen waaronder de provincie Noord-Brabant, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en andere samenwerkingsverbanden zoals AgriFood Capital en Noordoost Brabant Werkt.”
RNOB is penvoeder van de tweede Regio Deal voor onze regio: Regio Deal ’t Goeie leven. “We hebben het hoogste bedrag van alle regio’s toegekend gekregen.” De komende vier jaar zetten we de schouders onder brede welvaart – ’t Goeie leven - in onze regio. René lichtte programma’s en organisatie toe.
Tot slot werden de bestuurders van harte uitgenodigd om te reageren op de vacatures voor de regionale bestuurdersfuncties die opnieuw ingevuld worden.
Na het plenaire deel gingen de bestuurders naar de Bestuurlijke Overlegtafels (BOTs). Deze stonden geheel in het teken van kennismaken met elkaar én met de programma’s en projecten van RNOB.
Bestuurlijke Overlegtafel Klimaatadaptatie
Onder leiding van interim-voorzitter Jan van Burgsteden (wethouder Meierijstad) bespraken de bestuurders de gezamenlijke klimaatopgave in Noordoost-Brabant. Het portfolio van het BOT omvat projecten als de kansendialogen, de grondwaterkansenkaart, een klimaatrobuust Noordoost-Brabant (toekomstbeeld) en diverse Regio Deal-projecten.
Benadrukt werd dat klimaatadaptatie om samenwerking over grenzen heen vraagt, verbinding met andere beleidsdomeinen en betere interne borging. Belangrijke opgaven zijn hittestress in versteende centra, wateroverlast, droogte, overstromingsrisico’s en de druk van klimaatverandering op natuurdoelen. Ook financiering, onder meer via rioolheffing en provinciale fondsen, kwam aan bod.
Bestuurlijke Overlegtafel Landbouw
De bestuurders spraken over de samenwerking rond gewasbeschermingsmiddelen en gezondheid. Op dit moment werken gemeenten ieder aan een eigen aanpak, waardoor het risico bestaat op dubbel werk en versnippering van kennis en capaciteit. Daarom wordt de Taskforce Gewasbeschermingsmiddelen en Gezondheid opgericht. Binnen deze taskforce werken de gemeenten in de regio samen met de provincie Noord-Brabant om kennis en capaciteit te bundelen en gezamenlijk te werken aan oplossingen voor zorgen die leven in de samenleving.
Ook kwamen mestverwerking en het regionale convenant voor biobased telen en bouwen aan bod. Een regionale kopgroep maakt een plan van aanpak om de ontwikkeling van groen gas en RENURE in de regio te stimuleren.
Bestuurlijke Overlegtafel Ruimte
Met Franko van Lankveld als interim-voorzitter bespraken de bestuurders gezamenlijke ambitie om zuinig en slim met ruimte in de regio om te gaan. Daarbij kwamen thema’s als leefbaarheid, integraliteit en lef tonen aan bod. Het belang van samenwerking over grenzen heen en het beter benutten van experimenteerruimte werden daarbij benadrukt. De bestuurders keken vooruit naar de Uitvoeringsstrategie van de Ontwerp Nota Ruimte en de Regiodag van 8 oktober a.s. Om alle actuele ontwikkelingen goed te kunnen volgen, wordt een extra BOT Ruimte ingepland.
Bestuurlijke Overlegtafel Mobiliteit
Onder aanvoering van interim-voorzitter Jan van Burgsteden (wethouder Meierijstad) maakten nieuwe wethouders kennis met elkaar in een open en persoonlijke setting kennis met elkaar: van een stok kaarten, een fietshelm tot een Schotse ruit — de meegebrachte attributen leverden verrassende inkijkjes op in ieders drijfveren en ambities op.
Alle wethouders vinden dat duurzame bereikbaarheid een cruciale bouwsteen is voor een sterke regio. Of het nu gaat om het bereikbaar houden van huisarts, school en winkels of bijvoorbeeld voor de ambitie om de meest verkeersveilige regio van Nederland te worden.
Gedeputeerde Stijn Smeulders noemde de samenwerking met de regio “heel erg goed”; cofinanciering blijft essentieel om Noordoost-Brabant leefbaar en bereikbaar te houden. De gedeputeerde riep op om projecten en financiering paraat te hebben zodra er landelijke regelingen langskomen.
Samen met BOT Wonen wordt een sessie voor parkeren georganiseerd. Daarnaast wordt een werkbezoek voorbereidd voor Kamerleden aan de Corridor A50 Nijmegen-Eindhoven.
Bestuurlijke Overlegtafel Wonen
De bestuurders bespraken het portfolio van het BOT-wonen en maakten een concept-verdeling gemaakt van bestuurlijke rollen binnen de governance van de Regionale Woondeal. Verder is gesproken over de doorstroomregeling van de wooncorporaties, vergunningsvrij bouwen en hoe het gesprek als gemeente te voeren met marktpartijen over het realiseren van betaalbare woningen.
Bij het Bestuurlijk Overleg Uitvoering Woondeal (BOUW-tafel) kwamen de gevolgen van netcongestie voor de woningbouw in onze regio aan bod. De Werkgroep aandachtsgroepen presenteerde de vorderingen op het gebied van de regionale urgentieregeling en de regionale woonzorgprogrammering. De Werkgroep monitoring lichtte de cijfers uir het regionale woonruimteverdeelsysteem toe. Tot slot is er uitgebreid gesproken over de implicaties van de Wet Regie op de Volkshuisvesting voor onze regionale samenwerking op wonen.