Rijk investeert mee in verbetertraject A2 en Bus Rapid Transit
29 november 2024

Een maatregelenpakket van 108 miljoen euro voor de verbetering van de verkeersdoorstroming op en leefbaarheid langs de A2 (Deil-Vught) en 2 miljoen voor een proefproject voor de Bus Rapid Transit A50 - de Meierij. Dit zijn enkele uitkomsten van het BO MIRT van november waarin Rijk, provincies en regio’s afspraken maakten over grote investeringen op gebied van infrastructuur, mobiliteit en ruimte. Roy Geers, bestuurlijk trekker van het Multimodaal mobiliteitspakket RNOB en wethouder ’s-Hertogenbosch, was hierbij aanwezig.

delen

De komende jaren gaat het Rijk 700 miljoen euro investeren in de aanpak van wegen en bereikbaarheidsmaatregelen in de regio’s. Hiervan gaat ca. 55 miljoen naar projecten die de infrastructuur en mobiliteit in Noordoost-Brabant verbeteren. 

 

Doorstroming A2

De A2 is een belangrijke verkeersader in Noordoost-Brabant. Gemeenten tussen Deil en Vught zetten liever in op een verbreding, maar het Rijk heeft dit project gepauzeerd. De investering van 54 miljoen euro is gericht op het aanpakken van knelpunten om de doorstroom op het traject Deil-Vught te verbeteren. De maatregelen kunnen indirect helpen om sluipverkeer door omliggende dorpen en steden te verminderen en om het gebruik van de fiets en openbaar vervoer te stimuleren. Dat draagt bij aan een betere leefbaarheid in de regio.

 

Verbetering stationsknooppunten 

Bij de investeringsafspraken met het Rijk over de Bus Rapid Transit horen ook onderzoeken naar Spoorzone/station Oss  - de barrièrewerking door het spoor -  en ’s-Hertogenbosch Centraal. Dit zijn belangrijke stationsknooppunten voor de regio Noordoost-Brabant. Ook komt er een mobiliteitspakket voor de N65.

 

Groeiende gemeenten

Jan van Burgsteden, voorzitter van de Kopgroep Mobiliteit en wethouder Meierijstad, legt uit waarom deze investeringen belangrijk zijn.

"Het aantal inwoners en woningen in onze gemeenten gaat fors toenemen. Deze investeringen versterken het regionale mobiliteitssysteem. Met andere multimodale maatregelen als snelfietsroutes, verkeersveiligheid en fietsstimulering investeren provincie en regio zelf ook in mobiliteit. Hierover zijn in het Portefeuillehoudersoverleg Ruimte, Mobiliteit en Wonen op de Regiodag van 28 november jl. ook afspraken gemaakt. Hiermee houden we werk, onderwijs en voorzieningen bereikbaar."

Over BO MIRT

BO MIRT staat voor Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het is een cruciaal overlegplatform waarin langetermijnplanning en investeringen in mobiliteit en ruimte in Nederland worden afgestemd tussen het Rijk (vertegenwoordigd door ministers en staatssecretarissen) en regionale partijen (vertegenwoordigd door de provincies en regio’s).

Tijdens het BO MIRT worden besluiten genomen over bijvoorbeeld aanleg van nieuwe wegen, spoorlijnen, woningbouwlocaties of natuurontwikkeling. Ook komen knelpunten, zoals stikstofproblematiek of vertragingen in projecten aan bod. De resultaten van het overleg worden vastgelegd in afsprakenlijsten die richting geven aan de uitvoering van de plannen.